Národní centrum Průmyslu 4.0 uspořádalo dne 10. 6. druhé vydání unikátního nezávislého diskusního online pořadu osobností českého průmyslu, jehož tématem bylo mimo jiné nedostatek pracovní síly a jeho možná řešení.
Kromě diskuze nad současnými problémy a otázkami z oblasti průmyslu byly na akci prezentovány i výsledky nejnovějšího průzkumu mezi 327 vybranými firmami z České republiky. Otázky k diskuzi se týkaly opatření, které mají vliv na chod a náklady průmyslových firem – feedback ze strany firem, finanční a rozpočtové udržitelnosti, národního plánu obnovy, OPTAK a dalších mocných nástrojů pro firmy a v neposlední řadě nedostatku kvalitní pracovní síly.
Jak řešit problém nedostatku kvalifikované pracovní síly? I tato otázka byla diskutujícím položena. Jejich odpovědi často upozorňovaly na rigidní výukový systém na českých školách – tedy na to, že jsou na školách stále využívány metody z minulého století, ačkoliv v nynější době je nutné, učit studenty myslet kriticky a přemýšlet nad budoucností. Bylo poukázáno na to, že je nezbytné změnit koncepci vzdělávání tak, aby lidé, kteří budou opouštět školy, byly v oblasti průmyslu potřeba např. za 5 až 10 let. Je tedy vhodné přizpůsobit profil absolventa – určitá vize a příprava konceptu, jak by měl moderní absolvent vypadat.
Proč se nedaří mít studenty připravené na budoucnost? V České republice fungují oblasti vědy a firem odděleně, avšak nutno dodat, že zde operuje nová akreditační komise, díky níž mohou vznikat nové studijní programy orientované na praxi, tedy obory, které jsou propojené s podniky. V novém „postcovidovém normálu" totiž není nic cennějšího nežli kreativita. Díky ní vznikají unikátní nápady a přístupy. A jelikož kreativita vzniká z diverzity, je vhodnost spojení těchto dvou světů – vědy a podniků – kvůli různým přístupům zcela namístě.
Kromě výše zmíněného bylo zdůrazněno, že by se nemělo zapomínat na atraktivitu technických oborů pro českou mládež – např. v podobě stipendií, které by byly využity k motivaci tak, aby zde absolventi zůstali a zamířili do českého průmyslu, do akademických center či výzkumu. Problematický je totiž fakt, že studenti technických oborů na středních a vysokých školách mají často v absolventských ročnících uzavřené pracovní smlouvy s firmami ze zahraničí. České podniky by tedy měly pořádat různé kampaně, dny otevřených dveří pro studenty gymnázií a technických či průmyslových škol, kde jim budou představeny konkrétní příklady toho, s čím by mohli v budoucnu pracovat (robotika, nové technologie), a tedy včas se studenty pracovat tak, aby po dokončení studia byli připraveni na odchod do oblasti českého průmyslu.
Nejen diskuzi na téma vzdělávání, ale i celé diskuzní fórum si můžete pustit v přiložením odkazu.