10. 08. 2021
Průmysl 4.0 Cestovní ruch Lidé a společnost

Hlavní turistická sezóna je v plném proudu a do turisty oblíbených míst, která v uplynulém období trpěla nedostatkem návštěvníků z důvodů pandemie, se postupně vrací život.

Jak se na návrat turistů nachystali v kraji bohatém na přírodní krásy a na památky UNESCO? To nám prozradí Mgr. Roman Fabeš, radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu a mezinárodních vztahů Kraje Vysočina.
• Jaká je aktuální situace na Vysočině, pokud jde o cestovní ruch? Přijíždí k Vám stejné množství turistů, jako tomu bylo v minulosti?
Aktuální čísla návštěvnosti za letošní letní sezonu zatím nejsou k dispozici, ale srovnáme-li loňské prázdninové měsíce červenec a srpen, kdy se restrikce uvolnily, a lidé vyráželi na dovolenou v Česku, Vysočinu si za svůj cíl vybralo dokonce o pětadvacet tisíc návštěvníků víc než v roce 2019. V meziročním srovnání se však návštěvnost Vysočiny za celý uplynulý rok, který byl výrazně ovlivněn celosvětovou pandemií, propadla o 36 procent. Podle údajů Českého statistického úřadu navštívilo Vysočinu od začátku července do konce srpna loňského roku celkem 197 429 hostů, z toho 186 806 domácích a 10 623 zahraničních. Předpokládám, že vývoj situace v letošním roce může být podobný. Tomu jsme přizpůsobili i naše kampaně, jimiž cílíme především na domácí turisty.

Která místa jsou momentálně nejoblíbenější?
Nejnavštěvovanějším turistickým cílem na Vysočině je dlouhodobě jihlavská zoologická zahrada. Ve srovnání s předchozími lety zavítalo do Zoo Jihlava v průběhu měsíce července nejvíce návštěvníků právě v letošním roce a to okolo 81 tis. První místo v návštěvnosti si udržela i loni, ač byla dlouhou dobu zavřená, a zůstává i v první pětadvacítce nejnavštěvovanějších cílů celé ČR. Mezi deset top cílů Vysočiny vedle zoo patří jihlavský Vodní ráj, Šikland ve Zvoli nad Pernštejnem, hrady Roštejn, Lipnice a Kámen, zámky v Telči, Žďáru nad Sázavou a Třebíči či poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Hrad Kámen dokonce loni jako jeden z našich sledovaných cílů zaznamenal o 47 procent vyšší návštěvnost než v roce 2019. Dostal se tak do čtrnáctky míst, která Češi v roce 2020 objevili. Tuto skutečnost do jisté míry ovlivnila pobídka ze strany Kraje Vysočina, který ve svých institucích snížil vstupné na 20 Kč pro dospělé a pro děti a seniory byl vstup zdarma. Cena základního vstupné zaznamenala úpravy i pro letošní rok a to v souladu s hlavním marketingovým tématem letošní sezóny "Vysočina dětem". V období od 1. července do konce září 2021 mohou děti a studenti navštívit např. Hrad Kámen, hrad Roštejn nebo zámek v Třebíči a další muzea a galerie zdarma, ostatní veřejnost bude moci využít poloviční vstupné. Oblibu si Vysočina aktuálně získává také díky možnosti trávit volný čas v přírodě, nejvíce pak území Žďárských vrchů a stejnojmenné Chráněné krajinné oblasti.

• Změnilo se nějak složení turistů? Odkud k Vám turisté přijíždějí nejčastěji a tráví zde méně času než dříve?
Typickým návštěvníkem Vysočiny je obyvatel České republiky středního věku, středoškolák s maturitou, který není v regionu poprvé a opakovaně se sem vrací. Vyplývá to z výsledků marketingového výzkumu, který pro organizaci Vysočina Tourism zrealizovala Vysoká škola polytechnická Jihlava od října 2019 do září 2020. Z domácích návštěvníků přijíždí nejvíc přímo z Kraje Vysočina, pak ze Středočeského, z Prahy, z Jihomoravského a Jihočeského. Ze zahraničních návštěvníků převládají Slováci. Průměrná doba pobytu turistů v naší destinaci se za posledních pět let změnila, snížil se podíl jednodenních návštěvníků a průměrná délka pobytu turistů se prodlužuje, což je z hlediska udržitelného rozvoje cestovního ruchu velice pozitivní zjištění.
Velký dopad na návštěvnost má samozřejmě zrušení konferencí. Vysočina se dlouhodobě držela na předních příčkách v oblasti kongresové turistiky. Tento segment cestovního ruchu přinášel výhody všem zúčastněným subjektům, v reakci na omezení však zaznamenal největší ztráty. Okresní a další města na Vysočině proto rozšiřují nabídku pro individuální turistiku s cílem prodloužit pobyt návštěvníků v hotelech a ubytovacích zařízeních v centrech měst a jejich nejbližším okolí.
Podobně, jako je tomu v dalších krajích republiky cítíme rostoucí trend také v oblasti karavaningu a kempování „na divoko". Stoupá poptávka po tomto typu dovolené a rostou i nároky na související infrastrukturu a kvalitní zázemí. Trend jednoznačně nastartovala pandemie koronaviru a s ní související opatření. Pro některé je to nejméně komplikované možnost, jak vyrazit na dovolenou. Dle zpětných vazeb od prodejců karavanů se nebude jednat o záležitost na jednu sezónu, a jednoznačně půjde o příležitost pro budování karavanových stání.
• Jaké typy pobytů preferují?
Dlouhodobě k nám jezdí převážně turisté z České republiky, pro které je Vysočina prokazatelně dlouhodobě atraktivní. V anketě „Kraj mého srdce" získala Vysočina třetí nejvyšší počet hlasů po prvním Jihočeském a druhém Jihomoravském kraji. Hlasy veřejnosti nám přiřkly tři třetí místa v kategoriích KAM na letní dovolenou na kole či pěšky, KAM na výlety s dětmi a KAM na koně a koňské stezky. Všeobecně dle průzkumu návštěvníci Vysočinu vnímají jako bezpečnou destinaci se vstřícnými místními obyvateli, oceňují krásnou přírodu a památky, venkovskou atmosféru. Důvody jejich pobytu jsou poznání, relaxace, turistika a sport.

• Jak motivujete turisty k návštěvě Vašeho kraje?
Naše krajská agentura cestovního ruchu Vysočina Tourism realizuje celostátní kampaně, připravuje širokou nabídku propagačních materiálů a turistických publikací, spravuje krajský turistický portál vysocina.eu, každoročně volí nové hlavní téma pro turistickou sezonu – letos například cílí na rodiny s dětmi. Připravila pro ně přehled sedmdesáti dětských cílů. Úplnou novinkou je Cestovatelský deník, se kterým mohou rodiny s dětmi a nejen ty cestovat turistickou destinací Vysočina a plnit úkoly, nebo jen v klidu sbírat nezapomenutelné zážitky. Hlavním heslo letošní kampaně zní: „Všude dobře, na Vysočině nejlíp!".

• Zaváděli jste nějaká opatření, aby se turisté neobávali nákazy a cítili se na Vysočině bezpečně? Pokud ano, vyplatilo se Vám to?
Vysočina je mezi návštěvníky vnímána jako bezpečný a čistý kraj bez turisticky přeexponovaných míst. Příspěvková organizace Vysočina Tourism, se již od loňska snaží nabízet turistům právě takové cíle – klidné, bezpečné, neobjevené. A jak vidno z výsledků návštěvnosti 2020, vyplácí se nám to.
• Přinesla pandemie Vašemu odvětví i nějaké pozitiva, příležitosti?
Dá se říci, že ano. Mnozí turisté zjistili, že i Vysočina má co nabídnout, například nejvíc památek UNESCO ze všech krajů ČR. Také klid a pohodu, což dnes víc než kdy dřív návštěvníci oceňují. Ne každý touží po tom, mačkat se někde v tlačenici před pokladnou nebo vstupem, vystát si několikahodinovou frontu na lanovku a podobně. Mnoho turistů, kteří z Vysočiny odjíždějí, říkají, že netušili, co všechno v našem kraji objeví. Odjíždějí s chutí se sem vrátit a objevovat dál. A že se sem opakovaně vracejí, ostatně potvrzují i výsledky výzkumu návštěvníka kraje.

Foto:

hrad Roštejn©Ondřej Stejskal

hrad Kámen©Kunc 

 


Zpět
Mapa
Letní brigády v ERDV

Letní brigády v ERDV

Získejte zkušenosti

Archiv článků
Ikona

Poznej Evropský region

28 barokních kulturních pokladů

28 barokních kulturních pokladů

28 barokních kulturních pokladů

Místní poklady

Místní poklady

Tradice, kterou nelze uložit do muzea

Videoprezentace některých vysokých škol

Videoprezentace některých vysokých škol

Studenti ukazují, co je populární Vysoké školy v regionu tří zemí nyní také v obraze a zvuku

Série podcastů o zdravotní péči

Série podcastů o zdravotní péči

Průvodce vysokými školami

Průvodce vysokými školami

Příručka o vysokých školách v Evropském regionu

Best Practice Projekty

Best Practice Projekty

Z oblasti vysokoškolského vzdělávání

Letní brigády v ERDV

Letní brigády v ERDV

Získejte zkušenosti

Fotobanka ERDV

Fotobanka ERDV

Fotografie k širokému užití

28 hradů a zámků

28 hradů a zámků

Objevte výjimečnou památku

28 nejhezčích okružních výletů pro pěší

28 nejhezčích okružních výletů pro pěší

Výlety napříč Evropským regionem

28 nejhezčích jednodenních výletů

28 nejhezčích jednodenních výletů

Na kole skrz Evropský region

28 tradičních receptů

28 tradičních receptů

Vaříme s Evropským regionem

TIPY na muzea a galerie

TIPY na muzea a galerie

Mnohostranná nabídka

Vaříme dobře

Vaříme dobře

Chutě Evropského regionu

Dvoujazyčnost v ERDV

Dvoujazyčnost v ERDV

Naše nabídka

Glosář

Glosář

Glosář

Moderní obce

Moderní obce

Hovoříme o příkladech digitalizace

Databanka obcí

Databanka obcí

Celkový přehled všech obcí po celém regionu ERDV

Inspirace k moderní obci

Inspirace k moderní obci

Příklady digitalizace online