V rámci cyklu „Zaměřeno na projekty v oblasti vysokého školství a výzkumu“ jsou představovány přeshraniční projekty z Evropského regionu Dunaj-Vltava.
V aktuální diskusi o migraci zaujímají utečenci z řad nezletilých zvláštní místo. Patří k nejslabším skupinám globalizované společnosti. Jsou nejen na útěku, v tranzitních i cílových zemích jsou navíc vystaveni celé řadě dalších rizik. Mnozí z nich jsou traumatizováni zážitky z domovské země i chaotickými okolnostmi vlastního útěku, a cítí se proto právem jako bezprizorní. Především u osamocených nezletilých utečenců bez doprovodu hrozí nebezpečí, že sklouznou mimo hranice zákona.
INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A MLÁDEŽ
V této souvislosti nabízejí knihovny a knihovníci ideální dosud nevyužité podmínky, které splňují veškeré podmínky pro bezpečné a sociálně-inkluzivní interkulturní místo vzdělávání a disponují také základními „prostředky" pro osvojování jazykových dovednosti: infrastruktura e-learningu, setkávání a knihy. Inkluzivní vzdělávání představuje v projektu LIB(e)RO implementaci elektronické výukové platformy, která umožňuje aktivní poznávání a učení jazyků a kultur ve studijním prostoru knihovny i celoživotní vzdělávání v rámci Evropy. Tato výuková platforma nabízí mnoho možností pro získání jazykových kompetencí, jako je čtení, psaní a mluvení v různých stupních kompetence (např. pouze poslech a mluvení pro osoby s funkční negramotností až po propojení na MOOCs pro nastávající akademiky) a propojuje je s interkulturními tématy a informacemi o životě a strukturách v Evropě. Tato elektronická výuková platforma současně poskytuje knihovníkům profesionální podpůrný prostředek, s jehož pomocí mohou zvládnout požadavky na svou roli a pozici jako Stakeholder v procesu celoživotního vzdělávání.
OTEVŘENÉ A INOVATIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A PRÁCE S MLÁDEŽÍ, V KONTEXTU DIGITÁLNÍHO VĚKU
Sozial inklusive Lernprozesse wären ohne die intensive Nutzung online-basierter Tools nur schwer möglich. Aktuell gibt es in den EU-Ländern eine Vielzahl von sozial engagierten Menschen, die in unterschiedlichsten Maßnahmen und Projekten mit unbegleiteten minderjährigen Flüchtlingen, oft ohne die nötige Koordination und Vernetzung ehrenamtlich arbeiten. LIB(e)RO nutzt Synergieeffekte aus einer Fülle an innovativen Ideen/Konzepten zur sozialen Inklusion, die bereits eingesetzt werden und entwickelt daraus eine Web-Lernplattform, die zusätzlich neueste Erkenntnisse der Bildungsforschung und Bildungstechnologien berücksichtigt.
Vzdělávací procesy v duchu sociální inkluze by byly jen stěží myslitelné bez intenzivního využívání nástrojů založených na internetových aplikacích. V současnosti je v zemích EU mnoho lidí, kteří se angažují v sociální oblasti a pracují jako dobrovolníci v rámci různých akcí a projektů s nezletilými utečenci bez doprovodu, často bez potřebné koordinace a sítě. LIB(e)RO využívá synergické efekty z množství inovativních myšlenek a konceptů pro sociální inkluzi, které se již realizují, a vytváří z nich webovou výukovou platformu, která navíc pracuje s nejnovějšími poznatky z pedagogiky a s výukovými technologiemi.
KOORDINACE PROJEKTU
Rakousko Donau-Universität Krems, Universität für Weiterbildung
Dunajská univerzita Krems, Univerzita dalšího vzdělávání
PARTNEŘI PROJEKTU
Rakousko komm.bib – NÖ Fachverband Kommunale Bibliotheken
komm.bib – Dolní Rakousko
Odborný svaz Komunálních knihoven
Německo Universität Passau
Univerzita Pasov
Wirtschaftsforum der Region Passau e.V.
Hospodářské fórum regionu Pasov
Řecko Enosi Ellinon Vivliothikonomon kai Epistimonon Pliroforisis
Municipality of Leros. Municipal Organization of Kindergarden, Sports, Culture. Library