18. 12. 2019
Cestovní ruch Lidé a společnost

Tímto citátem Hanse Christiana Andersena začíná Jaromír Polášek, ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu a zároveň předseda expertní skupiny cestovního ruchu Evropského regionu Dunaj-Vltava (krátce ERDV) popisovat nejen svůj vztah k cestovnímu ruchu, ale i to, jak si představuje možnosti využít potenciál cestovního ruchu na velkém území ERDV.

Začněme od začátku – co pro Vás znamená cestovní ruch?
Cestování je můj koníček a cestovní ruch mě již nějakou dobu živí, takže je to vlastně propojení mého osobního a pracovního života. Cestovní ruch ale beru především jako důležitou část ekonomiky všech regionů, kteří jsou zapojeni do ERDV. A navíc je tento hospodářský sektor na vzestupu, speciálně na české straně mu zatím je věnována jen malá pozornost. A i to bych chtěl změnit. Například pojem destinační management pochází z Rakouska a budu rád, když se podaří v rámci společného regionu přiblížit jeho dosud rozdílné vnímání a vliv na podobu cestovního ruchu. Na Německé straně zase existují úžasné projekty, které je možné přenést i na širší území, takže ERDV představuje ideální platformu.

Máte nějaké oblíbené místo, kam rád jezdíte jako turista?
Musím se přiznat, že mám ještě spoustu míst, kde jsem v regionu ERDV nebyl. A čím více cestuji, tím víc mě láká poznávat region ERDV. Poslední dobou bylo mým velkým zážitkem putování po Zlaté stezce, v rámci které jsem prošel pěšky více než 130 km za 4 dny a neskutečně mi to dobilo energii. ERDV navíc nabízí obrovskou paletu aktivit, která je lákavá nejen pro domácí, ale oslovuje návštěvníky z celého světa. Bohužel je hlavním problémem to, že zatím jsou atraktivity nabízeny jen jednotlivě za samostatné regiony, ale nikoliv společně. Jedním z důvodů je i to, že případní turisté neznají ERDV, a proto prezentace pod jednou značkou nedává smysl.

Říkáte, že zatím neexistuje vnímání značky ERDV jako destinace návštěvníky regionu, jak to změnit?
V současné době vnímám ERDV především jako platformu pro tvorbu partnerství. Není to výkonná organizace, nemá svoji strukturu a je tak prakticky místem setkávání a výměny názorů. Nezpochybňuji tyto důležité funkce, ale z hlediska cestovního ruchu je absence „formální struktury" vnímána mnou i kolegy v expertní skupině jako základní problém využití ERDV v cestovním ruchu. Nesmíme také zapomenout, že tento evropský region je velký téměř jako celá Česká republika (ERDV 60 000 km² vs. Česká republika 78 866 km²). Ale nemá a nikdy mít nebude své hlavní město, má tři jen částečně kompatibilní legislativy, a navíc velmi rozdílné podmínky pro rozvoj cestovního ruchu. Nicméně abych odpověděl na otázku. Vnímání značky ERDV lze změnit na konkrétních projektech a produktech. Pokud chceme vybudovat značku, musíme vytvořit opravdu společné výsledky, nikoliv jen souhrn jednotlivých aktivit za 7 partnerských regionů.

Myslíte, že je to nutné, nebo jinak, má to nějaké výhody?
Výhody jsou z pohledu cestovního ruchu nesporné. Pokud se podaří vytvořit silnou značku, dokážeme nabídnout své produkty nejen každý za sebe, ale s větší efektivitou se podaří zasáhnout především vzdálené trhy, kde nerozhoduje jazyková rozdílnost v rámci ERDV a další drobné nuance. Zároveň to jednotlivým organizacím poskytne prostor pro vývoj nadregionálních produktů, které dokáží generovat vyšší zisk v regionech. Nesmíme zapomenout i na podnikatele – pro ty může silná značka ERDV znamenat více zákazníků i ze samotného území ERDV, když se nabídka dostane ke všem cca 6 milionů obyvatel ERDV.

Kde vidíte stav cestovního ruchu v ERDV za 10 let?
Já jsem optimista, možná někdy i trochu snílek. Ale chtěl bych, aby se ERDV zapsalo jako destinace cestovního ruchu se vším všudy na světovém trhu cestovního ruchu. A doufám, že k tomu alespoň částečně přispěje expertní skupina, které aktuálně předsedám.

 


Zpět
Mapa
Letní brigády v ERDV

Letní brigády v ERDV

Získejte zkušenosti

Archiv článků
Ikona

Poznej Evropský region

Průvodce vysokými školami

Průvodce vysokými školami

Příručka o vysokých školách v Evropském regionu

28 tradičních receptů

28 tradičních receptů

Vaříme s Evropským regionem

28 nejhezčích okružních výletů pro pěší

28 nejhezčích okružních výletů pro pěší

Výlety pro pěší po Evropském regionu

28 nejhezčích jednodenních výletů

28 nejhezčích jednodenních výletů

Na kole po Evropském regionu

Vaříme dobře

Vaříme dobře

Chutě Evropského regionu

Letní brigády v ERDV

Letní brigády v ERDV

Získejte zkušenosti

Dunaj-Vltava-Magazín

Dunaj-Vltava-Magazín

Události z Evropského regionu

Fotosoutěž 2019

Fotosoutěž 2019

Fotosoutěž byla velmi úspěšná