Tímto citátem Hanse Christiana Andersena začíná Jaromír Polášek, ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu a zároveň předseda expertní skupiny cestovního ruchu Evropského regionu Dunaj-Vltava (krátce ERDV) popisovat nejen svůj vztah k cestovnímu ruchu, ale i to, jak si představuje možnosti využít potenciál cestovního ruchu na velkém území ERDV.
Začněme od začátku – co pro Vás znamená cestovní ruch?
Cestování je můj koníček a cestovní ruch mě již nějakou dobu živí, takže je to vlastně propojení mého osobního a pracovního života. Cestovní ruch ale beru především jako důležitou část ekonomiky všech regionů, kteří jsou zapojeni do ERDV. A navíc je tento hospodářský sektor na vzestupu, speciálně na české straně mu zatím je věnována jen malá pozornost. A i to bych chtěl změnit. Například pojem destinační management pochází z Rakouska a budu rád, když se podaří v rámci společného regionu přiblížit jeho dosud rozdílné vnímání a vliv na podobu cestovního ruchu. Na Německé straně zase existují úžasné projekty, které je možné přenést i na širší území, takže ERDV představuje ideální platformu.
Máte nějaké oblíbené místo, kam rád jezdíte jako turista?
Musím se přiznat, že mám ještě spoustu míst, kde jsem v regionu ERDV nebyl. A čím více cestuji, tím víc mě láká poznávat region ERDV. Poslední dobou bylo mým velkým zážitkem putování po Zlaté stezce, v rámci které jsem prošel pěšky více než 130 km za 4 dny a neskutečně mi to dobilo energii. ERDV navíc nabízí obrovskou paletu aktivit, která je lákavá nejen pro domácí, ale oslovuje návštěvníky z celého světa. Bohužel je hlavním problémem to, že zatím jsou atraktivity nabízeny jen jednotlivě za samostatné regiony, ale nikoliv společně. Jedním z důvodů je i to, že případní turisté neznají ERDV, a proto prezentace pod jednou značkou nedává smysl.
Říkáte, že zatím neexistuje vnímání značky ERDV jako destinace návštěvníky regionu, jak to změnit?
V současné době vnímám ERDV především jako platformu pro tvorbu partnerství. Není to výkonná organizace, nemá svoji strukturu a je tak prakticky místem setkávání a výměny názorů. Nezpochybňuji tyto důležité funkce, ale z hlediska cestovního ruchu je absence „formální struktury" vnímána mnou i kolegy v expertní skupině jako základní problém využití ERDV v cestovním ruchu. Nesmíme také zapomenout, že tento evropský region je velký téměř jako celá Česká republika (ERDV 60 000 km² vs. Česká republika 78 866 km²). Ale nemá a nikdy mít nebude své hlavní město, má tři jen částečně kompatibilní legislativy, a navíc velmi rozdílné podmínky pro rozvoj cestovního ruchu. Nicméně abych odpověděl na otázku. Vnímání značky ERDV lze změnit na konkrétních projektech a produktech. Pokud chceme vybudovat značku, musíme vytvořit opravdu společné výsledky, nikoliv jen souhrn jednotlivých aktivit za 7 partnerských regionů.
Myslíte, že je to nutné, nebo jinak, má to nějaké výhody?
Výhody jsou z pohledu cestovního ruchu nesporné. Pokud se podaří vytvořit silnou značku, dokážeme nabídnout své produkty nejen každý za sebe, ale s větší efektivitou se podaří zasáhnout především vzdálené trhy, kde nerozhoduje jazyková rozdílnost v rámci ERDV a další drobné nuance. Zároveň to jednotlivým organizacím poskytne prostor pro vývoj nadregionálních produktů, které dokáží generovat vyšší zisk v regionech. Nesmíme zapomenout i na podnikatele – pro ty může silná značka ERDV znamenat více zákazníků i ze samotného území ERDV, když se nabídka dostane ke všem cca 6 milionů obyvatel ERDV.
Kde vidíte stav cestovního ruchu v ERDV za 10 let?
Já jsem optimista, možná někdy i trochu snílek. Ale chtěl bych, aby se ERDV zapsalo jako destinace cestovního ruchu se vším všudy na světovém trhu cestovního ruchu. A doufám, že k tomu alespoň částečně přispěje expertní skupina, které aktuálně předsedám.