I jihočeské dopravní projekty v rámi masterplanu ERDV získaly výjímku EIA.
Nově schválené výjimky EIA se dotýkají i Jihočeského kraje.
Evropská komise schválila výjimku z opakování procesu EIA pro 10 klíčových dopravních staveb v ČR.
Po více než ročním úsilí zástupců ministerstev životního prostředí a dopravy a s podporou ministerstva zahraničních věcí a předsedy vlády Bohuslava Sobotky došlo v červnu k průlomové dohodě s Evropskou komisí. Pro Českou republiku naprosto deset prioritních, dopravních staveb nebude muset opakovat proces posuzování vlivů na životní prostředí a v nejbližších měsících tak tyto stavby vstoupí do procesů vedoucích k realizaci. Poslanci rovněž v 1. čtení schválili novelu zákona EIA z dílny Ministerstva životního prostředí. Právě ta umožní vydání závazného stanoviska k vlivům prioritního dopravního záměru na životní prostředí bez nutnosti opakovat proces EIA. Všechny záměry jsou současně připravené tak, že po vydání stanoviska dle novely budou moci okamžitě vstoupit do procesu vedoucího k získání stavebního povolení.
Jedná se o stavby, které se nacházejí na transevropské silniční a železniční síti a budou kofinancovány z evropských fondů. Samozřejmostí je souhlas Evropské komise, který byl nezbytný pro udělení výjimky u všech těchto projektů.
Problémy s posudky o dopadech na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun.
Mezi vybranými 10 stavbami jsou schválené i stavby v Jihočeském kraji, které navazují zároveň na projekty Evropského regionu Dunaj-Vltava - ZP Mobilita, dostupnost a doprava.
V rámci Jihočeského kraje se jedná o stavby:
1/ Modernizace železniční trati Sudoměřice u Tábora –Votice
(úsek 4. tranzitního železničního koridoru ČR)
2/ D3 obchvat Českých Budějovic (stavby Úsilné – Hodějovice a Hodějovice – Třebonín)