Modernizace železničního spojení Vídeň-České Velenice-České Budějovice-Praha byla hlavním tématem setkání expertů z Jihočeského kraje, Kraje Vysočina a Dolního Rakouska
V česko-rakouském komunitním centru FENIX přivítal starosta města České Velenice Ing. Jaromír Slíva MBA v pondělí 29.1.2018 dopravní experty Evropského regionu Dunaj-Vltava.
Železniční tah z Gmündu do Prahy - kdysi jeden z nejvýznamnějších tahů - měla původně spojit Vídeň s Chebem a Bavorskem. Praha však nakonec získala prioritu a až do 90. let minulého století bylo toto spojení z Vídně do Prahy nejrychlejší.
Dle informací Ing. Jana Křemena z odboru strategie GŘ SŽDC byla v prosinci 2017 schválena Centrální komisí MD ČR studie proveditelnosti a předpokládaný termín realizace elektrizace trati České Velenice-Veselí nad Lužnicí proběhne v letech 2021 - 2023. Dojde tak ke zvýšení rychlosti na 120 km/h a např. spojení v úseku České Velenice – Praha dosáhne jízdní doby 129 minut.
Zástupce Úřadu vlády Dolního Rakouska DI Christian Popp prezentoval další plány týkající se modernizace trati na rakouské straně např. 100% nasazení nízkopodlažních vlaků nebo posílení ranních a večerních spojů. Jízdní doba na trati Gmünd – Wien Hütteldorf dosáhne po modernizaci zkrácení o 8 minut.
DI Andrea Stütz, VOR Wien, seznámila zástupce obou českých regionů se změnami na autobusové lince WA 15 z Raabs/Thaya, která od 1.5.2018 již nebude pokračovat do Telče. Cestující budou mít ale možnost využít napojení na FJB v Gopfritz, další napojení je možné v Drosendorfu na Reblaus Express. Dolnorakouský koordinátor dopravy společnost VOR se tak snaží vyjít vstříc cyklistům a zvýšit tak atraktivitu cyklostezky Thayarunde. Autobusy budou vybaveny moderním vlekem na 15 kol. Na těchto linkách bude i nadále akceptována Jihočeská krajská jízdenka.
Na závěr setkání měli účastníci možnost získat bližší informace o projektu RUMOBIL – Rural Mobility in European Regions affected by Demographic Change. Jedná se o nový strategický nadnárodní projekt, který si klade za cíl podpořit dostupnost a zlepšit propojení mezi regiony EU, zejména oblastmi s rozptýlenou sídelní strukturou. Tento projekt získal podporu v rámci 1. výzvy programu Interreg CENTRAL EUROPE 2014 – 2020 a je spolufinancován Evropským fondem pro regionální rozvoj. Účastní se ho 12 partnerů z šesti zemí střední Evropy pod vedením Spolkového ministerstva pro místní rozvoj a dopravu Saska-Anhaltska. Jak Ing. Ivan Študlar, poradce hejtmanky pro oblast dopravy, tak Ing. Radek Handa, vedoucí oddělení projektového řízení Kraje Vysočina, by se rádi inspirovali zkušenostmi zahraničních partnerů především v oblasti plánování systému veřejné dopravy.